Friday, February 21, 2014

Maartje de Wit: vintage boek

Bij de kringloop vond ik een mooie vintage uitgave van het boek Maartje en Maartje voor maar 20 cent!



Het is het 4e deeltje in een reeks van vier boeken. 

Maartje de Wit reeks


Mijn moeder had het eerste boek 'Maartje de Wit'. En als vijftienjarige las ik haar oude boek. Ik genoot van Maartjes verliefdheid op haar wiskundeleraar, en later van de ontluikende liefde tussen haar en Piet! De boeken zijn geschreven door Jan de Vries en Margreet Reiss.

Tekeningen!


Er zitten ook tekeningen in het boek. Dat zie je volgens mij tegenwoordig nauwelijks meer! Soms staat de naam van de illustrator in de tekening gekrabbeld, maar dat is hier niet het geval. Maar in het boek zag ik staan dat de tekeningen van ene Hein Kray zijn.

Hier onder een paar van de nostalgische tekeningen!

vintage tekeningen
Moet je zien wat een leuk jurkje!

maartje de wit
Een enorme afwas!

maartje de wit
Een beetje een dubieuze Chinese ober...

5 comments:

  1. Ik ben ook zo gek op dit soort boekjes. Ik heb ook heel oudjes, met prachtige kaften en tekeningen. Maar 20 cent is wel héél goedkoop!

    ReplyDelete
  2. Leuk die oude boeken. Ik lees ook zo graag. Het boek School Idyllen van Top Naeff heb ik stuk gelezen.
    Die plaatjes zijn prachtig. Leuke vondst voor 20 cent ;)

    ReplyDelete
  3. Schoolidyllen vond ik ook prachtig! Maar wat liep het droevig af...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de tranen liepen me over de wangen elke keer als ik het las.

      Delete
  4. De boeken over Maartje zijn inderdaad erg leuk, ik heb ze destijds samen met de boeken van de jeugd vliegt uit gekocht, dat gaat over de rest van het gezin de wit.

    ReplyDelete