Monday, October 20, 2014

Caprices van Cissy van Marxveldt!

Ik verzamel oude boeken van Cissy van Marxveldt. Afgelopen zaterdag vond ik er weer eentje! Op de rommelmarkt in IJzevoorde. Het boek kostte me 1,-

Ik kijk altijd graag waar een boek gekocht is. En of er een 'opdracht' in staat. Dat was dit keer het geval. Ene Gerdien Overbeek kreeg het cadeau in april 1952. De gulle gevers waren Greetje en Mini.

Het boek is destijds gekocht bij Fa. van den Broek en Adolfs. Een boekhandel aan de Gronauschestraat 5 in Enschede. Dit kon ik zien aan de sticker in het boek die er nota bene op de kop is ingeplakt. Slordig!

caprices, cissy van marxveldt
Cover Caprices

caprices
Er is een opdracht!

Wie was Gerdien Overbeek?


Als ik een opdracht in een boek vind, dan google ik die persoon graag. Ik ben namelijk altijd benieuwd naar het leven van iemand. Dat deed ik dus ook met Gerdien Overbeek.

Soms weet ik niet of ik de juiste persoon heb. Maar in dit geval vond ik een Gerdien Overbeek die uit Twekkelo kwam. Ik telde de feiten bij elkaar op:


  • Het boek werd gekocht in Enschede
  • Gerdien Overbeek woonde daar in de buurt


Dit is de juiste Gerdien!

Geboren in 1939


Helaas vond ik deze informatie in haar overlijdensbericht. Gerdien is op 14 juni 2014 overleden. Ze is geboren in 1939. Vlak voor de oorlog dus. Ze was getrouwd met een meneer Kooten. Die naam ken ik wel, want hij woont hier in de buurt. Dat zou ook verklaren hoe het boek hier op een rommelmarkt terecht kwam.

Gerdien, ik zal goed voor je boek zorgen!

1 comment:

  1. Wauw wat een prachtig artikeltje zeg! Ik ben er echt van onder de indruk! Ik vind het ook altijd leuk om een naam voorin een tweedehands boek te zien staan, omdat ik dan zo lekker kan fantaseren over wie de vorige eigenaar was. Maar dat jij echt de moeite neemt dit uit te gaan zoeken, petje af! Heel erg mooi dat je de vorige eigenaresse beloofd goed voor haar boek te gaan zorgen, nu zij dat zelf niet meer kan.
    Liefs,
    Sabine van TrashFashion.nl

    ReplyDelete